Kokemuksia Kreikasta - meidän Kos

kokemuksia-kos-kreikka-aurinko-mona-kajander-matkablogi
kokemuksia-kos-kreikka-helona-ranta-mona-kajander-matkablogi
kokemuksia-kos-kreikka-aurinkotuoli-mona-kajander-matkablogi

Ylemmät kuvat johdattavatkin päivän teemaan - ihanaan auringonottoviikkoon Kreikassa. Vietin poikaystäväni kanssa ihanan pikkuloman Kosin minisaarella, eikä reissu olisi voinut olla onnistuneempi! Okei, loma olisi voinut olla vieläkin parempi, jos aurinkohattuni ei olisi lentänyt taivaan tuuliviirin mukana teille tietämättömille tai päiviä olisi ollut vielä muutama enemmän - kovin montaa “ongelmaa” emme siis kohdanneet, haha.

Lensimme Kosille AirBalticilla välilaskulla Riikan kautta. En ollut koskaan aiemmin käynyt Riikassa, mutta ehdin saamaan kaupungista jo muutamassa tunnissa jonkinlaisen haisun. Kaupunki ei säväyttänyt heti ensisilmäyksellä, mikä tosin voi johtua edeltävästä huonosti nukutusta yöstä ja siitä, että välilaskumme sijoittuminen aikaiseen lauantaiaamuun ei mahdollistanut pikkuputiikeissa tai nähtävyyksissä pyörimistä. Noh, anyway, Latviasta jatkoimme matkaa uneliaissa merkeissä turkoosin meren koristamalle Kosille. Oli muuten huippua, kun lentokoneen businessluokka oli tyhjillään ja meille oli laitettu paikat sinne, eli pääsimme istumaan koko matkan eturivin ykkösluokassa suurien jalkatilojen kera. Pientä lentoluksusta. :-D

Onnenkiljahdukset jatkuivat heti hotellille saapumisen jälkeen, kun saimme hotellihuoneemme selville. Olimme varanneet vasta viikko aiemmin erittäin edullisen tarjouksen Golden Star Kos -nimiseen hotelliin, mutta emme saaneet varauksen yhteydessä tietää, millainen koppero meitä perillä odottaisi. Uskomattomalla tuurilla olimme saaneet napattua täyteen buukatusta hotellista (luultavasti edellisen varaajan peruuttaman) sviitin! Kyseisen huoneen terassilla istuskelimmekin lähes jokaisena iltana.

kokemuksia-kos-kreikka-kardamena-satama-ranta-mona-kajander-matkablogi
kokemuksia-kos-kreikka-vuori-mona-kajander-matkablogi
kos-kreikka-kokemuksia-kukka-mona-kajander-matkablogi
kokemuksia-kos-kreikka-mona-kajander-matkablogi

Hotellimme sijaitsi Tigakissa, joka on hyvien kulkuyhteyksien varrella hieman saaren itäpuolella. Kosin keskellä on käytännössä yksi isompi tie, joka halkaisee saaren ja haarautuu pienempiin ranta- ja vuoristoteihin. Otimme heti lentokentältä vuokra-auton käyttöön koko viikoksi, millä kiertelimme pitkin saaren eri kolkkia. Vinkkinä - ei kannata hommata kovin suurta autoa, sillä pienien ja kapeiden teiden ajaminen voi sillä olla haastavaa. Bonusvinkkinä kannattaa kiinnittää huomiota muihin kanssakulkijoihin - enkä nyt tarkoita ihmisiä vaan teillä liikkuvia lehmiä ja vuohia.

Kosin saarelta löytyi itselleni kaksi ehdotonta lempparikohdetta: Kavo Paradison ranta ja Zian näköalapaikka. Zia kohoaa korkealla Kosin vuoristossa, ja sieltä on huikean hienot näkymät täysin eri perspektiivistä. Ajoimme Ziaan kaunista pikkutietä pitkin, ja perille päästyämme emme voineet kuin ihailla maisemia. Ylhäältä löytyy useita pieniä kojuja sekä ruokapaikkoja. Kavo Paradiso puolestaan löytyy aivan Kosin länsipuolelta, ja se on yksi kauneimmista rannoista, joilla olen ollut. Tälle rannalle kulki erittäin hankalakulkuinen, kivinen ja pieni tie, ja melkein käännyimme puolessa välissä matkaa takaisin päin renkaanpuhkeamispelon vuoksi. :-D Onneksi emme kääntyneet ja auto pysyi kasassa, sillä ylhäältä vuoristosta alas rantaan päästyämme vietimmekin Kavo Paradisolla koko päivän kirkkaassa vedessä uiden ja pienessä virkistävässä tuulessa maaten.

Kokonaisuudessaan lomamme saarella koostui saaren ympäri liikkumisesta, rannalla tai altaalla makaamisesta, uimisesta sekä ihanasta ruuasta. Hei, ruuasta muuten suuri suositus gyrosille - Kreikkalaiselle pikaruualle. Gyros on ikään kuin kebabia, mutta rullalle käärittynä ja ranskalaisilla kuorrutettuna. Itse en niinkään välitä lihasta, joten tilasin tätä herkkua halloum-juustolla. Gyrosin lisäksi kreikkalaista salaattia ei kehuta turhaan - en ole missään muualla kuin hotellimme illallisella syönyt yhtä hyviä salaattiannoksia. Nam! Lisäksi täytyy mainita Kosin muutaman euron hyvät viinipullot.

zia-kos-kreikka-mona-kajander-matkablogi
zia-kokemuksia-kos-kreikka-mona-kajander-matkablogi
kos-kreikka-ruoka-gyros-mona-kajander-matkablogi
kos-kreikka-kokemuksia-kavo-paradiso-mona-kajander-matkablogi
kos-kreikka-matkablogi-mona-kajander-therma
mona-kajander-matkablogi-kos-kreikka-saari-asuste
kokemuksia-kos-kreikka-kavo-paradiso-mona-kajander-matkablogi

Kaiken kaikkiaan kesän miniloma Kreikan Kosilla oli ihana. Viimeisenä iltana hotellillamme järjestettiin jokin musiikkiesitys, jossa oli kuulemamme mukaan laulamassa Voice of Greecen -voittaja, aika hauskaa! Kiva päätös reissulle, joka jää kyllä omana Kreikan ensimmäisenä matkana vahvasti mieleen. ❤️